Sunday 10 December 2017

Glidande medelvärde matlab 2017a


Med hjälp av MATLAB, hur kan jag hitta 3-dagars glidande medelvärde för en viss kolumn i en matris och lägga till det glidande medlet till den matrisen jag försöker beräkna det 3-dagars glidande medlet från botten till toppen av matrisen. Jag har angivit min kod: Med tanke på följande matris a och mask: Jag har försökt implementera kommandot conv men jag får ett fel. Här är conv kommandot jag har försökt använda på 2: a kolumnen av matris a: Utgången jag önskar ges i följande matris: Om du har några förslag, skulle jag verkligen uppskatta det. Tack För kolumn 2 i matris a, beräknar jag 3-dagars glidande medelvärde enligt följande och placerar resultatet i kolumn 4 i matris a (jag byttes matris a som 39desiredOutput39 bara för illustration). 3-dagarsgenomsnittet 17, 14, 11 är 14 3-dagarsgenomsnittet 14, 11, 8 är 11 3-dagarsgenomsnittet 11, 8, 5 är 8 och 3-dagarsgenomsnittet 8, 5, 2 är 5. Det finns inget värde i botten 2 rader för den 4: e kolumnen eftersom beräkningen för 3-dagars glidande medel börjar längst ner. Den 39valid39-utgåvan visas inte förrän minst 17, 14 och 11. Förhoppningsvis är det här meningsfullt Aaron Jun 12 13 at 1:28 Generellt skulle det hjälpa om du skulle visa felet. I det här fallet gör du två saker fel: Först måste din konvolver delas av tre (eller längden på det glidande medlet) För det andra märker du storleken på c. Du kan inte bara passa c till en. Det typiska sättet att få ett glidande medelvärde skulle vara att använda samma: men det ser inte ut som du vill ha. Istället är du tvungen att använda ett par rader: Jag behöver beräkna ett glidande medelvärde över en dataserie, inom en för loop. Jag måste få det glidande genomsnittet över N9 dagar. Array Im computing in är 4 serier av 365 värden (M), som i sig är medelvärden för en annan uppsättning data. Jag vill räkna ut medelvärdena för mina data med glidande medelvärde i en plot. Jag googled lite om glidande medelvärden och conv kommandot och hittade något som jag försökte implementera i min kod .: Så i princip beräknar jag mitt medelvärde och plottar det med ett (fel) glidande medelvärde. Jag valde wts-värdet direkt utanför mathworks webbplats, så det är felaktigt. (källa: mathworks. nlhelpeconmoving-average-trend-estimation. html) Mitt problem är dock att jag inte förstår vad det här är. Kan någon förklara om det har något att göra med värdena på värdena: det är ogiltigt i det här fallet. Alla värden är viktade samma. Och om jag gör det här helt fel, kan jag få lite hjälp med det mitt uppriktiga tack. frågade 23 sep 14 kl 19:05 Använda conv är ett utmärkt sätt att genomföra ett glidande medelvärde. I koden du använder är wts hur mycket du väger varje värde (som du gissade). Summan av den vektorn ska alltid vara lika med en. Om du vill vikta varje värde jämnt och göra ett N-rörligt filter så vill du göra Att använda det giltiga argumentet i conv resulterar i att få färre värden i Ms än du har i M. Använd samma om du inte har något emot effekterna av noll padding. Om du har signalbehandlingsverktygslådan kan du använda cconv om du vill prova ett cirkulärt glidande medelvärde. Något som Du borde läsa conv and cconv dokumentationen för mer information om du inte redan har. Du kan använda filter för att hitta ett löpande medelvärde utan att använda en för loop. I det här exemplet hittar du löpande medelvärdet för en vektor med 16 element, med en fönsterstorlek på 5. 2) Slät som en del av kurvanpassningsverktygslådan (som är tillgänglig i de flesta fall) yy släpper (y) data i kolumnvektorn y med ett glidande medelfilter. Resultat returneras i kolumnvektorn yy. Standardspänningen för det glidande medlet är 5.Moving-Average Filter of Traffic Data I det här exemplet visas hur man släpper trafikflödesdata med ett glidande medelfilter med ett 4-timmars glidfönster. Följande skillnadsekvation beskriver ett filter som medeltar den aktuella timmen och de tre föregående timmarna av data. Importera trafikdata och tilldela den första kolumnen av fordonstäkter till vektorn x. Skapa filterkoefficientvektorerna. Beräkna det 4-timmars glidande medlet av data och avbilda både originaldata och filtrerade data. MATLAB och Simulink är registrerade varumärken som tillhör The MathWorks, Inc. Vänligen se mathworkstrademarks för en lista över andra varumärken som ägs av The MathWorks, Inc. Övriga produkt - eller varumärken är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör respektive ägare. Välj din CountryDocumentation dsp. MovingAverage Systemobjekt Beskrivning Dsp. MovingAverage System objectx2122 beräknar det rörliga genomsnittet av insignalen längs varje kanal, oberoende över tiden. Objektet använder antingen glidfönstermetoden eller exponentiell viktningsmetod för att beräkna glidande medelvärdet. I glidfönstermetoden flyttas ett fönster med specificerad längd över data, prov enligt prov och medelvärdet beräknas över data i fönstret. I exponentiell viktningsmetod multiplicerar objektet dataproverna med en uppsättning viktningsfaktorer. Medelvärdet beräknas genom att summera den viktiga data. För mer information om dessa metoder, se Algoritmer. Objektet accepterar flerkanaliga ingångar, det vill säga m-by-n-ingångar, där m 8805 1 och n gt 1. Objektet accepterar också ingångar med variabel storlek. När objektet är låst kan du ändra storleken på varje ingångskanal. Antalet kanaler kan dock inte ändras. Detta objekt stöder C och C kodgenerering. För att beräkna det rörliga genomsnittet för inmatningen: Skapa ett dsp. MovingAverage-objekt och ange objektets egenskaper. Ring steg för att beräkna det rörliga genomsnittet. Obs! Alternativt kan du istället för att använda stegmetoden för att utföra operationen som definieras av Systemobjektet, ringa objektet med argument, som om det var en funktion. Till exempel utförs y-steg (obj, x) och y obj (x) likvärdiga operationer. Konstruktion movAvg dsp. MovingAverage returnerar ett glidande medelobjekt, movAvg. använder standardegenskaperna. movAvg dsp. MovingAverage (Len) sätter WindowLength-egenskapen till Len. movAvg dsp. MovingAverage (Name, Value) anger ytterligare egenskaper med namnet Value pairs. Ospecificerade egenskaper har standardvärden. Välj ditt land

No comments:

Post a Comment